Három adónemről jelentett be újdonságokat Magyar Péter egy kedd délutáni videójában.
Ezek egy részét már az országjárása szolnoki állomásán említette, most azonban részleteket is mondott róluk.
Vagyonadó A vagyonadót január elsejétől bevezetik, annak két kulcsa lesz.
Az 1 milliárd forint fölötti vagyonok után 1 százalékos adót kell fizetni, a 100 milliárd fölötti vagyonokat 1,5 százalékos adó terheli.
A hitelek levonhatóak lesznek az adóalapból.
Az ingatlan és a gépjármű után fizetett adók levonhatóak lesznek magából az adóból.
Az adó a teljes vagyonra vonatkozik majd, az ingatlanoktól a befektetéseken át a társasági részesedésekig. „A külföldön tárolt és a vagyonkezelőkhöz rendelt vagyonra szintén vonatkozni fog, így nem érdemes a vagyonok elrejtésével próbálkozni” – mondta a miniszterelnök.
Az összeg megállapításához részletes, elsősorban a valós forgalmi értékre alapozó szabályokat ígér mind az ingatlanokra, mind a társasági részesedésekre.
A vagyonadót évente egyszer, önbevallás alapján kell majd fizetni, első alkalommal a 2026 végi állapot alapján 2027. augusztus 31-ig.
Bevallást csak azoknak kell készíteniük, akiknek az egy főre jutó vagyona eléri az 1 milliárd forintot.
Azt ígérte, hogy a NAV az adóalap kiszámítását segítő kalkulátort készít majd.
Kata Számos változás lesz az adózásra jogosultak körében és az adó mértékében is, amik végén a kormány számításai szerint több mint százezren választhatják újra ezt az adónemet.
Újra katázhatnak majd a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok és azok is, akik egyetemi tanulmányaik mellett vállalkoznak.
Ezentúl a katások ismét nem csak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhatnak majd.
A havi tételes adó összege 100 000 forint lesz, aki mellékállásban katázik, az havi 50 000 forintot fizet majd.
Ez duplája a mostani katás adónak, viszont akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, tehát most is katások, 2028-ig átmeneti könnyítést kapnak, jövőre csak 75 000 (illetve, bár ezt nem említette, másodállásban vélhetően 37 500) forintot kell fizetniük.
Akik cégeknek vagy más szervezeteknek is számláznak, azok bevételét 15 százalékos adó is terheli, de abba a befizetett tételes kata is beszámít.
Magyarán a főállású katásoknak évi 8 millió forintos bevételig nem jelent pluszterhet, ha cégnek számláznak, csak afölött jelenik meg a százalékos adókulcs hatása.
Az éves bevételi határt megemelik 18 millió forintról 22 millió forintra.
Ekhó Az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásban a kormány megszüntet egy kivételezett csoportot. „Miközben azonban az általános értékhatár 60 millió forint, a hivatásos sportolóknál ezt az elmúlt években egészen 500 millió forintig emelték.
Ennek 2027-től vége” – jelentette be Magyar Péter.
A miniszterelnök szerint „nincs szükség arra, hogy egy havi 10-20 vagy néha 50 millió forintot kereső külföldi profi focista egészen más adózási szabályok szerint éljen, mint egy színész, egy újságíró vagy bármely más ekhós.
Ezért a jövőben a hivatásos sportolókra is ugyanaz a szabály vonatkozik majd, mint mindenki másra.” ]]>

Vélemények és hozzászólások
Vitatkozz a témáról kulturáltan. A hozzászólásokra a közösségi irányelveink és az adatvédelmi tájékoztató vonatkozik.